יותר מדי מחמאות עלולות לפגוע במוטיבציה של הילדים שלנו ובהנאה שלהם בעשייה לשם ההנאה בלבד, מבלי לחשוב על לרצות אף אחד. ובכל זאת, אנחנו רוצים לייצר איתם שיח ולהגיב לדברים המגניבים שהם עושים, אז מה עדיף להגיד? אמירות כמו “כל הכבוד” או “איזה יופי” הופכות להיות הרגל שקשה לשני הצדדים לצאת ממנו. חשבנו על כמה דרכים להרחיב את הרפרטואר שלכם עם אמירות נייטרליות שמאפשרות לפתח שיח פורה יותר עם הילדים ומפחיתות את התלות שלהם בפידבק חיובי מתמיד. תזכרו שרוב הילדים ישמחו מאד לשיחה פורה ומשמעותית, גם אם לא תכלול תשבוחות ומחמאות.

מה כן מומלץ לומר?
הנה רשימה של כמה חלופות. לא כולן יתאימו בכל סיטואציה, ואם ייאמרו מבלי להתכוון לייצר שיחה עמוקה יותר עם הילד, הם ללא ספק לא יעבדו. השתמשו בהם כנקודת פתיחה ולפני שתבחינו בכך, האוטומציה שלכם תישמע אחרת.
"מממ". חייכו והנהנו.
כן, נשכו את השפתיים אם אתם מוכרחים. רק אל תגידו את זה! חייכו והנהנו. חייכו והנהנו. ואז הקשיבו. מה הילד יאמר לכם?
דוגמא:
הילדה באה להראות לכם פאזל שסיימה. "מממ!" ועכשיו הסתכלו לה בעיניים, התחברו והקשיבו. מה היא אומרת?
את נראית מרוצה, אני שמח שאת ____ (השלימו את ההישג)
דוגמא:
הילדה חותכת לה תותים בקערה ומזמינה אתכם לראות. "את נראית מרוצה. אני שמח שאת יודעת לחתוך תותים בעצמך. כיף לראות איך את מכינה לעצמך אוכל כשאת רעבה".
תיאור + אני מעריך את ההשקעה שלך!
דוגמא:
הילד מכניס את הכלים במדיח כלים ומחכה למבט המאשר שלכם. "הכנסת את הכלים למדיח! אני מעריכה את ההשקעה שלך!".
כשאתה ___, אני ____.
דוגמא:
הילד בונה מגדל קוביות גבוה מאד ואומר לכם תראו תראו תראו! "כשהתחלת לבנות את המגדל, לא היה לי מושג שתבנה אותו כל כך גבוה!"
וואו! אפשר ל_____?
דוגמא:
הילדה בונה מבנה שעשוי מקשים, מגבות מטבח, מסקינטייפ ומגנטים. "וואו! אפשר להכין גם כזה? איך עושים את זה? תראה לי".
שמתי לב שאתה _____.
דוגמא:
הילד מכין מטוס מלגו ובא להראות לכם. "שמתי לב שעבדת על כישורי הלגו שלך ושאתה מתחיל להכין הרבה דברים מעניינים".
איך הגעת לרעיון הזה?
דוגמא:
הילדה הכינה מטוס נייר וקישטה אותו. "איך הגעת לרעיון הזה?"
ספר לי על זה!
דוגמא:
הילד הדביק עיגול צהוב על פיסת נייר כתומה ובא להראות לכם את יצירת האמנות המלאה בדבק, "ספר לי על זה!". מה שהילד יגיד יכול להפתיע אתכם.
תיאור + איך עשית את זה?
דוגמא:
הילד מציג בפניכם ספר שהכין בכתב יד ועם ציורים שצייר שזהה מאד לאחד מהספרים האהובים עליו. "הכנת ספר משלך! איך עשית את זה?"
איזה אושר יש לך על הפנים! איזו הרגשה טובה זו ל_____.
דוגמא:
אתם בגן שעשועים והילדה מבקשת מכם שתראו טריק חדש שלמדה. "איזה אושר יש לך על הפנים! איזו הרגשה טובה זו להפעיל את השרירים!"
מה היה הכי קשה/קל?
דוגמא:
הילדה לומדת לרכב על אופניים. "מה היה לך הכי קשה? והכי קל?"
מעניין מה יהיה הדבר הבא שלך
דוגמא:
הילד מכין פסל מקורי מקוביות עץ. "מעניין מה יהיה הדבר הבא שלך".
אני אוהבת לראות אותך _____. תרצי ל____?
דוגמא:
הילדה יושבת לקרוא ספר ובסיומו אומרת לכם שהיא הצליחה לקרוא אותו לבד. "אני אוהבת לראות אותך מלמדת את עצמך לקרוא. רוצה להקריא לי את הספר? רוצה שאני אקריא לך אותו?
איך גדלת! אני זוכר כשלא יכולת ל____ ועכשיו אתה ____.
דוגמא:
הילד צחצח שיניים לבדו בפעם הראשונה. "איך גדלת! אני זוכר שלא יכולת לצחצח שיניים לבד. צחצחתי עבורך מדי יום ועכשיו אתה יודע לצחצח לבד!"
אני רואה ש_____. (תארו מה אתם רואים)
דוגמא:
הילדה קשקשה על לוח הגיר בגירים ורודים וכחולים והיא קוראת לכם לבוא לראות, "אני רואה שהשתמשת בגיר כחול ובגיר ורוד".
תודה! איזה כיף לי ש____.
דוגמא:
הילדה מעניקה לכם פתק עם מילות אהבה וציור שציירה במיוחד עבורכם. "תודה! איזה כיף לי שחשבת עליי". לעולם אל תמעיטו בערכה של אמירה תודה פשוטה!
אני כל כך שמח בשבילך כי אתה ________.
דוגמא:
הילד מצליח לטפס על מתקן ורץ אליכם לחגוג את ההצלחה, "אני כל כך שמחה בשבילך כי אני יודעת כמה פעמים ניסית לטפס על המתקן הזה!"
כשהייתי ילדה, אהבתי ל_____. גם אתה אוהב ל____?
דוגמא:
הילד נותן לך לקרוא רשימה של מלים שכתב, פיל, שביל, טיל, חציל... "כשהייתי ילדה גם אני אהבתי להמציא חרוזים ולשיר אותם, גם אתה עושה שירים מהחרוזים שלך?"
הצלחת!
דוגמא:
הילדה מתאמצת לכתוב את השם שלה ובסוף מצליחה. "הצלחת!"
מה למדת מזה?
דוגמא:
הילד מצליח להתאים את כל התמונות של החיות שחיות באפריקה לתמונה של יבשת אפריקה. "מה אתה חושב שלמדת מזה?"
חיבוק או טפיחה על השכם
כל עוד אתם מעניקים חיבה גופנית באופן קבוע ולא בהקשרים של התנהגויות מסוימות, תרגישו חופשי להתחבר לקטנים ללא מלים בכלל. חיבוק יכול לפעמים לומר הכל.